به رنگ لاله

جایی برای با هم بودن

به رنگ لاله

جایی برای با هم بودن

به رنگ لاله

این وبلاگ سعی دارد با معرفی سرزمین و فرهنگ بختیاری به عنوان یکی از کهن ترین ایل های ایران زمین آن را در حد توان به بازدیدکنندگان عزیز بشناساند.
در همین راستا به معرفی مکان های دیدنی حوزه های بختیاری نشین و همچنین آداب و رسوم ایل کهن بختیاری در حد توان گرداننده وبلاگ می پردازد.البته به فراخور زمان و مناسبت های ملی و مذهبی نیز مطالبی برای بازدیدکنندگان وبلاگ گذاشته خواهد شد.
امید است که این خدمت کوچک مورد قبول طبع بزرگ شما هم وطنان و هم تباران بازدیدکننده واقع گردد.
برای هر چه بهتر شدن آن ما را از دیدگاه های سازنده خودتان محروم نکنید.

آخرین نظرات
نویسندگان

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۱ ثبت شده است

آبشارهای آرپناه

۲۶
ارديبهشت

آبشارهای آرپناه واقع در 45 کیلومتری شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان یکی از مکان دیدنی و خوش آب و هوای شهرستان لالی و استان بوده که هرساله پذیرای مسافران زیادی از سراسر استان و کشور است.

قرار گرفتن این مکان در بین کوه ها و وجود خود آبشار باعث خنکی نسبی این مکان حتی در تابستان ها شده است، همچنین نزدیک بودن چشمه با آبشار باعث سردی آب آن شده که آب تنی در آن در فصل گرم لذت خاصی دارد.

در سالهای اخیر پروژه تجهیز و ایجاد زیرساخت ها توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مکان انجام شده که احداث پل عابر پیاده برای ارتباط طرفین رودخانه آبشار، احداث نمازخانه ،ساختن آلاچیق و سکوهای بتنی برای مسافران ،احداث پارکینگ و سرویس بهداشتی از موارد این پروژه است.

آب این آبشارها از چشمه هایی که در نزدیکی آبشارها قرار دارند حاصل می شود و با طی مسیری طولانی و پیوستن به آب چشمه تلوک (بی بی ترخان) و آب شور (سور) در پایین دست به رود کارون می ریزد.



برای مشاهده تصاویر به ادامه مطلب بروید.

  • آرپناهی

ویردل

۱۳
ارديبهشت
دلم ایخو به زرده جار زیدن

دو وارته مشک دونه دار زیدن

دلم ایخو بریم تا دشت لالی

دلامون کنیم از غصه خالی

به دشت گل یه لامردون بسازیم

زنه تشمال و ما وایک بوازیم

دلم ایخو به بال چشمه دیمه

یه تش چاله کنیم با بار هیمه

دلم ایخو که کوگون بهاری

بخونن هر سحر سی بختیاری

                                  شاعر :حمید لرستانی -دفتر نسیم کوهسار

  • آرپناهی
اهواز - خبرگزاری مهر: بزرگترین طرح آبرسانی عشایری کشور در شهرستان لالی در استان خوزستان وارد مدار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این طرح در 24 منطقه عشایری لالی به صورت رسمی و در 14 منطقه عشایری امام زاده عبدا... به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید.

برای اجرای این طرح که از سال 87 آغاز شده است 90 میلیار ریال هزینه شده است. برای اجرای این طرح 15 منبع تامین و ذخیره آب به حجم سه هزار و 300 متر مکعب، 150 کیلو متر خط انتقال و شبکه توزیع، چهار ایستگاه پمپاژ و یک چاه عمیق به عمق 350 متر در لایه های آهکی حفاری شده است.
 
با بهره برداری از این طرح بیش از هزار و 400 خانوار عشایری کوچ رو و اسکان یافته این استان از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند.
 
  • آرپناهی